• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
0

شوک دلار به خودرو‌های مونتاژی چینی!

  • کد خبر : 13542
  • 26 اردیبهشت 1403 - 9:43
شوک دلار به خودرو‌های مونتاژی چینی!
بازار خودروهاي چيني دچار يك شوك شده است. به گفته رييس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودروي تهران، قيمت خودرو‌هاي X ۵۵ مديران خودرو بيش از ۴۰ درصد افت كرده و به واقع در حال حاضر هيچ كس حاضر به خريد آنها نيست. به گفته اسد كرمي، حادثه‌اي كه اخيرا براي يكي از محصولات چيني اتفاق افتاد به ريزش قيمت انواع خودرو‌هاي چيني در بازار انجاميده است.

به گزارش اقتصادران، روزنامه تعادل نوشت:

بازار خودرو‌های داخلی و خارجی نسبت به روز‌های گذشته نزولی گزارش می‌شود. فعالان بازار خودرو کاهشی شدن نرخ دلار و عقب گرد آن از کانال ۶۰ هزار تومان را یکی از دلایل افت قیمت در بازار می‌دانند و معتقدند روند کاهشی قیمت دلار موجب شده تا متقاضیان خرید به امید کاهش بیشتر دست از خرید بکشند. از سوی دیگر برخی از فعالان بازار خودرو به این نکته اشاره می‌کنند که برخی از خریداران با کاهش قیمت دلار به امید کاهشی شدن قیمت خودرو دست از خرید کشیده‌اند، که این امر هم بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذار بوده، اما همچنان در بعضی از موارد معدود قیمت افزایش پیدا کرده است. در همین حال اما بازار خودروهای چینی دچار شوک شده است. به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، قیمت خودرو‌های X ۵۵ مدیران خودرو بیش از ۴۰ درصد افت کرده و هیچ کس حاضر به خرید آنها نیست. به نظر می‌رسد، حادثه‌ای که اخیرا برای یکی از محصولات چینی اتفاق افتاد به ریزش قیمت انواع خودرو‌های چینی در بازار انجامیده است.

تحلیل بازار خودرو در میانه اردیبهشت

روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ طبق انتظار پیش رفت اما با افزایش تقاضا، تنش در خاورمیانه و اخبار نگران‌کننده سیاسی، قیمت خودرو یک‌باره در ۲ – ۳ روز رشد شدیدی را تجربه کرد و حتی برخی خودروها پیک قیمتی قبلی خود در سال ۱۴۰۲ را دوباره لمس کردند. این روند ادامه داشت اما در اواخر ماه، برای مدتی کوتاه، بازار رویه اصلاح قیمت‌ را در پیش گرفت تا دوباره آماده صعود و فتح سقف‌های قبلی باشد. با توجه به کاهش قیمت ارز و اشباع بازار در هفته اول اردیبهشت‌ماه، انتظار می‌رفت این روند در هفته دوم اردیبهشت‌ماه هم ادامه داشته باشد و قیمت خودرو در هفته دوم آینده کاهشی جزئی داشته باشد. البته با توجه به اتفاقات سیاسی و سایه تحریم‌های جدید، ممکن است نرخ ارز باز هم افزایشی شود. در این صورت باید منتظر بالا رفتن قیمت خودرو نیز باشیم. از سوی دیگر افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو (خصوصا پژو پارس) نیز باعث اعتراض برخی از خریداران این خودرو شد و همین امر می‌تواند دلیل خوبی برای انتظار افزایش قیمت‌ها باشد. اما با این حال، ارزیابی بازار نشان می‌دهد، قیمت اکثر خودروهای داخلی با کاهش همراه بوده و برخی از خودروها هم تغییر قیمت نداشتند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
رانت ارزی برای مافیای برنج؟ / ارز ترجیحی به چه کسانی می رسد؟

بررسی بازار بیانگر آن است که روند نزولی قیمت خودروهای داخلی از ابتدای هفته زده شد و اغلب پرطرفدارهای داخلی و مونتاژی شکل کاهشی به خود گرفته بودند. قیمت خودرو، همچنین در روز سه‌ شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، در اکثر محصولات داخلی و مونتاژی مانند روزهای گذشته روند کاهشی دارد. اما همچنان در بعضی از موارد معدود قیمت افزایش پیدا کرده است. البته به گفته تحلیلگران، روند کاهشی نرخ ارز به عنوان مهم‌ترین محرک بازار خودرو، افت قیمت پرطرفدارهای داخلی را به همراه داشته است.

قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار

قیمت اغلب خودرو‌های داخلی مانند روز گذشته کاهشی بوده است، اما تعداد معدودی از آنها افزایش قیمت پیدا کردند. سورن پلاس موتور XU۷P و سورن پلاس (فول) از محصولات اقتصادی ایران خودرو، به‌ترتیب ۱۲ میلیون تومان و ۱۴ میلیون تومان ریزش کرده است که هر کدام با قیمت ۶۱۴ میلیون تومان و ۷۲۲ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. دنا پلاس توربو اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) از دیگر محصولات لوکس و محبوب این شرکت، در صبح دیروز به‌ترتیب ۳۲ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان افت داشتند که هر کدام به قیمت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما و پژو پارس از پرطرفدارترین محصولات شرکت ایران خودرو هستند که به‌ترتیب افت ۲۲ میلیون تومان و ۱۴ میلیون تومانی را طی روزهای گذشته تجربه کردند و هر کدام به قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در بازار گزارش می‌شوند. کوییک R اتوماتیک و وانت پادرا (دوگانه سوز) از محصولات داخلی شرکت سایپا به‌ترتیب ۲۳ میلیون تومان و ۱۳ میلیون تومان نسبت به روز یکشنبه همین هفته کاهش قیمت پیدا کردند و با رقم ۵۵۰ میلیون تومان و ۷۷۷ میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. قیمت خودرو در اکثر محصولات مونتاژی نسبت به روز ماقبل خود کاهشی گزارش شده، اما در بعضی از موارد افزایش قیمت به چشم می‌خورد. جک S۵ از محصولات جذاب مونتاژی شرکت کرمان موتور، با افت ۳۳ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته خود به قیمت یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
واریزی جدید به حساب بازنشستگان + جزئیات

وانت کاپرا محصول شرکت بهمن موتور، نیز طی یک روز ۵۰ میلیون تومان صعود قیمت داشته است و با قیمت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. فیدلیتی پرستیژ (پنج‌نفره) و فیدلیتی پرستیژ (هفت‌نفره)، در شمار محصولات لوکس و جذاب مونتاژی این شرکت، به‌ترتیب ۷۰ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کردند که هر کدام به قیمت ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند. سایر محصولات نیز طی یکی دو روز گذشته افت و خیز شدیدی را تجربه کردند.

چرا قیمت خودروهای چینی سقوط کرد ؟

در همین حال اما بازار خودروهای چینی دچار یک شوک شده است. به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران، قیمت خودرو‌های X ۵۵ مدیران خودرو بیش از ۴۰ درصد افت کرده و به واقع در حال حاضر هیچ کس حاضر به خرید آنها نیست. به گفته اسد کرمی، حادثه‌ای که اخیرا برای یکی از محصولات چینی اتفاق افتاد به ریزش قیمت انواع خودرو‌های چینی در بازار انجامیده است. او درباره آخرین تغییرات قیمت انواع خودرو در بازار گفت: مهم‌ترین تغییری که در قیمت انواع خودرو در روز‌های گذشته اتفاق افتاده مربوط به خودرو‌های مونتاژ چینی است. کرمی افزود: قیمت این خودرو‌ها در روز‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و این اتفاق برآمده از حادثه‌ای است که اخیرا برای خودروی X۵۵ محصول مدیران خودرو در اتوبان قم اتفاق افتاده است.

این فعال صنفی تصریح کرد: این حادثه در نوع خود وحشتناک بود، زیرا محور اصلی عقب از اتاق خودرو جدا شده بود؛ این اتفاق برای افکار عمومی زنگ خطری است و آنها را متوجه مشکلات جدی در مورد خودرو‌های مونتاژی چینی کرده است. کرمی خاطرنشان کرد: در پی این اتفاق قیمت انواع خودروی چینی چه تولید مدیران و چه تولید دیگر خودروسازان تا ۱۰ درصد افت داشته است. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران اظهار کرد: قیمت خودرو‌های X۵۵ مدیران خودرو بیش از ۴۰ درصد افت کرده و به واقع در حال حاضر هیچ کس حاضر به خرید آنها نیست. او گفت: هرچند مدیران خودرو به دارندگان این مدل خودرو اعلام کرده که در یک بازه زمانی بیست روزه با حضور در این شرکت مشکل آنها را حل می‌کند، اما راهکار آن عملیاتی نیست و این مشکل باید از طریق سازمان استاندارد پیگیری شود. کرمی اضافه کرد: در حال حاضر بازار خودرو‌های چینی بازاری آشفته است، اما قیمت دیگر انواع خودرو‌های تولید داخل و قیمت خودرو‌های وارداتی در هفته‌های اخیر تغییر قابل توجه و پایداری نداشته است. او همچنین درخصوص وضعیت سال کاری نمایشگاه‌دارها و واحدهای صنفی گفته است: نه خودرویی وارد می‌شود نه تولیداتی به دست مردم می‌رسد؛ ازطرفی هم خودروهای چینی و هم تولیدات داخلی گرفتار نوعی از مافیا شده‌اند که مشکلاتی برای مردم درست کرده‌اند و آنها را سر کار می‌گذارند؛ از آنها پول می‌گیرند، بلوکه می‌کنند، خودرو را تحویل نمی‌دهند، زمانش را طولانی و ماشین را جابه‌جا می‌کنند و این است که واقعاً همه مانده‌اند که چه کنند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
خبر جدید رییس سازمان برنامه از رقم حقوق کارگران

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌های خودرو راجع به وضعیت بد واحدهای صنفی نیز توضیح داده: در این دو ماه خرج کارگرشان را هم درنیاورده‌اند و ما باید فکری به حال اینها کنیم؛ از طرف دیگر، دارایی با ارزش افزوده و ماشین‌های لوکس، مشکلاتی برای ما درست کرده است که همه دارند از این صنف فرار می‌کنند!

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=13542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها