• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

حال و هوای بازار مسکن در ۱۴۰۳ / امسال خانه بخریم یا نخریم؟

  • کد خبر : 10590
  • 14 فروردین 1403 - 9:37
حال و هوای بازار مسکن در ۱۴۰۳ / امسال خانه بخریم یا نخریم؟
بر اساس نتايج برخي نظرسنجي‌ها از فعالان اقتصادي و برخي برآوردها از نرخ تورم عمومي و جهت‌گيري بازارها با توجه به كسري بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ و تحولات منطقه‌اي و جهاني، به نظر مي‌رسد كه شرايط سال گذشته بازار مسكن در سال جاري نيز تكرار شود.

به گزارش اقتصادران، مجید اعزازی طی یادداشتی در روزنامه تعادل نوشت:

پرونده قیمت مسکن پایتخت در سال ۱۴۰۲ با ثبت رشد ۲۵ درصدی بسته شد. این رشد قیمتی به نسبت اندک، در قیاس با نرخ تورم عمومی (۴۰,۷ درصد) و بازده بازارهای موازی، در تعداد معاملات ملکی نیز بازتاب یافت به گونه‌ای که این شاخص در سال ۱۴۰۲ به پایین‌ترین سطوح سال‌های اخیر رسید.

اگر چه برخی خبرگزاری‌های نزدیک به دولت در گزارش‌های خود افت قیمت مسکن در سال گذشته را به تلاش‌های دولت برای آغاز تولید بیش از دو میلیون واحد مسکونی ربط داده‌اند، اما بر کارشناسان مستقل بازار مسکن پوشیده نیست که توان اندک متقاضیان مصرفی و در واقع خروج این دسته از متقاضیان از بازار، منجر به افت تقاضا و معاملات و در نتیجه قیمت‌ها شده است. همزمان جذاب شدن سایر بازارهای دارایی (به غیر از بازار سهام) در سال گذشته را نباید از نظر دور داشت، بازارهایی که در جذب بیشتر نقدینگی با یکدیگر رقابت فشرده‌ای را در سال گذشته داشتند.

بر اساس نتایج برخی نظرسنجی‌ها از فعالان اقتصادی و برخی برآوردها از نرخ تورم عمومی و جهت‌گیری بازارها با توجه به کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ و تحولات منطقه‌ای و جهانی، به نظر می‌رسد که شرایط سال گذشته بازار مسکن در سال جاری نیز تکرار شود. به عبارت ساده‌تر، رشد قیمت اسمی در سال پیش رو، کمتر از نرخ تورم و بازارهای موازی پیش بینی شده است. در این حالت، انتظار می‌رود، علی رغم رشد قیمت مسکن کمتر از تورم، رکود معاملاتی در بازار مسکن تداوم یابد.

در این شرایط، همچنان متقاضیان مصرفی از خرید مسکن از نظر مالی ناتوان هستند و تقاضای سرمایه‌ای و سفته بازی نیز – دستکم در نیمه اول سال جاری- با توجه به جذابیت سایر بازارها به‌شدت افت خواهد کرد و در نتیجه سایه رکود معاملاتی بر بازار مسکن گسترده‌تر خواهد شد. به این ترتیب، فروشندگان پول لازم با انعطاف بیشتری در بازار مسکن حاضر خواهند شد و متقاضیانی که به هر ترتیب توانسته‌اند ثمن معامله را فراهم آورند، از این فرصت کم نظیر بهره مند خواهند شد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
نارضایتی مودیان از مالیات بالا نیست، از ناعادلانه بودن مالیات است!

در این حال، پیش بینی می‌شود، در بازار ساخت و ساز، با توجه به تشدید رکود معاملاتی، پروژه‌ها تعطیل شوند یا با روند آهسته‌تری پیشرفت کنند. بر اساس این گزارش، در حالی که گزارش تحولات بازار مسکن از سوی بانک مرکزی از دیماه سال گذشته متوقف شده است، طی روزهای اخیر، گزارش آماری بانک مرکزی از بازار مسکن در اسفندماه سال گذشته، از سوی برخی از خبرگزاری‌ها به صورت ناقص منتشر شد. همچنین در آخرین ساعت‌های اداری سال گذشته یعنی در ۲۸ اسفند گذشته، مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن تهران در بهمن سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر اساس این دو گزارش، متوسط قیمت مسکن شهر تهران در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۷ درصد افزایش یافته است و در پایان سال گذشته روی قیمت اسمی هر متر مربع ۸۱ میلیون و ۴۴۰ میلیون تومان آرام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت، قیمت مسکن در تهران در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۲۵ درصد افزایش یافت که دومین رشد پایین آن در ۷ سال اخیر محسوب می‌شود. پیش از این در سال ۱۴۰۰، رشد ۱۶ درصدی برای قیمت مسکن ثبت شده است. در سال ۹۶ نیز این شاخص ۲۶ درصد رشد داشته است. در سال‌های ۹۷، ۹۹ و ۱۴۰۱ به ترتیب قیمت مسکن در بازار تهران ۹۲، ۹۴ و ۸۶ درصد رشد را ثبت کرده است.بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، بانک مرکزی اعلام کرد، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در اسفند ۱۴۰۲ با رشد ۲۴.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید.بر این اساس، رشد ماهانه متوسط قیمت هر متر مربع مسکن تهران در اسفند سال گذشته نیز ۳.۸ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی ضمن بروزرسانی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران اعلام کرد، در اسفند سال ۱۴۰۲ تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۶,۲ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۰.۱ و ۶.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در اسفند سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که از مجموع ۶۱۷۹ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۱.۴ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در مقایسه با اسفند سال قبل از آن، حدود ۳.۸ درصد کاهش یافته است.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
اسامی بانک‌های متخلف در پرداخت وام مسکن اعلام شد

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در اسفند ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۱.۹ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۴.۳ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۵۰ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

افزایش تورم ماهانه مسکن در بهمن

در رویدادی دیگر، مرکز آمار ایران در آخرین ساعت‌های اداری سال گذشته، گزارش آماری مربوط به تحولات مسکن در بهمن ماه ١۴٠٢ را منتشر کرد. بر این اساس، در دوره مورد اشاره، شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٢٩١,١ رسیده است که نسبت به ماه قبل (٢٨٠.۴)، ٣.٨ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١۴٠٢ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز به عدد ٧٧,٨ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨٢.٨ درصد)، ۵ واحد درصد کاهش داشته است.

این گزارش حاکی است، در بهمن ماه ١۴٠٢ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٣,٨ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٢.٢ درصد)، ١.۶ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل است. همچنین در بهمن ماه ١۴٠٢ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان­های مسکونی شهر تهران به عدد ٣۶,۴ درصد رسیده است؛ یعنی خریداران بایستی برای خرید یک واحد مسکونی مشخص در شهر تهران نسبت به بهمن ماه ١۴٠١، به ­طور متوسط ٣۶.۴ درصد بیشتر پرداخت کنند.

تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۶.۵ درصد) ١٠.١ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١۴٠٢ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز به عدد ٧٧,٨ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨٢.٨ درصد)، ۵ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
انتصاب مدیرکل جدید برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در اسفند ۱۴۰۲، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۵۰۶,۸ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۴۳۲.۲ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. در این حال، توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اسفند سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵.۳ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق ۲، ۱۰ و ۴ با سهم‌های ۱۰.۲، ۹.۳ و ۹.۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این حال، آنگونه که مرکز آمار ایران گزارش کرده است، در بهمن ماه ١۴٠٢ متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به ترتیب به ۸۳ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان و ۷۹ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ۱۷۰ میلیون و ۴۷ هزار تومان بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت ۴۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌‌اند.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=10590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها