• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
0

راندمان نیروگاه‌های کشور / مسئولان: بالاتر از میانگین جهانی هستیم / تحلیلگران: صحت ندارد!

  • کد خبر : 1935103
  • 19 خرداد 1403 - 9:37
راندمان نیروگاه‌های کشور / مسئولان: بالاتر از میانگین جهانی هستیم / تحلیلگران: صحت ندارد!
كارشناس حوزه انرژي گفت: به‌طور كلي، نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي جديدتر در ايران راندماني در حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد دارند كه اين عدد به استانداردهاي جهاني نزديك‌تر است. نيروگاه‌هاي تجديدپذير مانند بادي و خورشيدي نيز در حال توسعه هستند، اما سهم آنها در توليد برق كشور هنوز نسبتاً كم است.

به گزارش اقتصادران، در خبرها آمده است احداث و ارتقای ظرفیت نیروگاه‌ها پیوسته روبه افزیش است و وضعیت راندمان نیروگاه‌های کشور با راندمان ۳۹.۳ از میانگین جهانی بالاتر است.این در حالی است که برخی از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به میزان بهره وری هم چنین رقمی صحت ندارد.

بنا بر گفته برخی از مقامات مسوول، امسال هم پیش بینی می‌شود که آمادگی نیروگاهی بیش از ۹۸ درصد باشد. بیش از ۹۵ درصد انرژی مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی است و مابقی از طریق  دی جی‌ها، نیروگاه‌های اتمی و نیروگاه‌های آبی تأمین می‌شود.  معاون راهبری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در رابطه با پایین بودن راندمان بسیاری از نیروگاه‌های کشور گفته در این راستا با برنامه‌هایی که در حوزه احداث و ارتقای ظرفیت نیروگاه‌ها داریم پیوسته راندمان نیروگاه‌ها رو به افزایش است و در وضعیت فعلی وضعیت راندمان نیروگاه‌های کشور با عدد ۳۹.۳ از میانگین جهانی بالاتر است که امیدواریم این روند افزایش راندمان ادامه‌دار باشد. در همین زمینه محمد مظفری، کارشناس حوزه انرژی، ظهار کرد: راندمان نیروگاه‌های ایران، به‌ویژه نیروگاه‌های حرارتی که بخش عمده‌ای از تولید برق کشور را تأمین می‌کنند، به‌طور میانگین حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد است.

این رقم نشان‌دهنده راندمان پایین‌تر در مقایسه با میانگین جهانی برای نیروگاه‌های مدرن‌تر است که می‌تواند به ۴۵ تا ۵۰ درصد برسد. وی تصریح کرد: نیروگاه‌های گازی و بخاری که نوع اصلی نیروگاه‌های حرارتی در ایران هستند، به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر و بهره‌وری پایین‌تر، راندمان کمتری دارند. با این حال، تلاش‌هایی برای بهبود راندمان نیروگاه‌ها از طریق نوسازی و استفاده از توربین‌های گازی با راندمان بالا و سیکل ترکیبی انجام شده است.

وی عنوان کرد: به‌طور کلی، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدیدتر در ایران راندمانی در حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد دارند که این عدد به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر است. نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی نیز در حال توسعه هستند، اما سهم آنها در تولید برق کشور هنوز نسبتاً کم است.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
صدای شکسته شدن استخوان مردم شنیده می شود!

وی با بیان اینکه افزایش راندمان نیروگاه‌های ایران نیازمند اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات فنی، مدیریتی و سیاست‌گذاری است، گفت: جایگزینی توربین‌های قدیمی با توربین‌های گازی و بخاری مدرن با راندمان بالاتر و استفاده از فناوری سیکل ترکیبی می‌تواند راندمان نیروگاه‌ها را به بیش از ۵۰ درصد برساند.

وی ادامه داد: افزایش سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و آبی و توسعه و بهره‌برداری از منابع انرژی زمین‌گرمایی پیاده‌سازی سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ پیشرفته برای بهینه‌سازی عملکرد نیروگاه‌ها، آموزش و ارتقای مهارت‌های فنی پرسنل نیروگاه‌ها از دیگر اقدامات برای بالا بردن راندمان نیروگاه‌هاست.

اجرای برنامه‌های نگهداری پیشگیرانه و پیش‌بینی خرابی‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین در تعمیر و نگهداری تجهیزات، نوسازی و ارتقای شبکه‌های انتقال و توزیع برق برای کاهش اتلاف انرژی و استفاده از خطوط انتقال با ولتاژ بالا و سیستم‌های هوشمند مدیریت شبکه از دیگر برنامه‌های افزایش راندمان نیروگاه‌هاست .

وی با اشاره به اینکه تدوین و اجرای سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و تنظیم تعرفه‌های مناسب برای برق تولیدی از منابع مختلف انرژی ضروری است، گفت: اجرای این اقدامات نیازمند همکاری نزدیک بین دولت، بخش خصوصی و نهادهای علمی و پژوهشی است. همچنین، تأمین منابع مالی لازم و تدوین سیاست‌های مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1935103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها