• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
0

دولتی که بورس برایش مهم نیست!

  • کد خبر : 13530
  • 26 اردیبهشت 1403 - 9:14
دولتی که بورس برایش مهم نیست!
اگر به اتفاقات بازار و اقتصاد نگاهي داشته باشيم خيلي واضح و شفاف بايد بيان كرد اين دولت به دنبال رونق بورس نيست و اصلا برايش مهم هم نيست و صرفا شعارهاي انتخاباتي صرفا وعده بوده و نبايد دلخوش به اين بازار بود. سياست‌هاي انقباضي به شديد‌ترين شكل ممكن پيشروي مي‌كند.

به گزارش اقتصادران، نوید رجایی در روزنامه تعادل نوشت:

اگر به اتفاقات بازار و اقتصاد نگاهی داشته باشیم خیلی واضح و شفاف باید بیان کرد این دولت به دنبال رونق بورس نیست و اصلا برایش مهم هم نیست و صرفا شعارهای انتخاباتی صرفا وعده بوده و نباید دلخوش به این بازار بود. سیاست‌های انقباضی به شدید‌ترین شکل ممکن پیشروی می‌کند.

نرخ بهره در بالاترین سطح است و جایی که نزول در آن جولان دهد تولید باید دست به سینه گوشه‌ای بنشیند و منتظر گذر زمان باشد. از طرف دیگر اگر نگاهی به بازار سهام داشته باشیم شکل‌دهی روند و جریان کاملا از دست سهامداران خارج است و بازارساز را می‌توان راننده اتوبوس در نظر گرفت که مسافرین یعنی سهامداران با وی همراه هستند و بعضی مسافران زود پیاده می‌شوند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند سختی‌های مسیر را بپذیرند و تا هدف نهایی در این اتوبوس باشند، اما به این نکته توجه کنید که مسافرین نمی‌توانند فرمان را در دست بگیرند یا جهت‌دهی داشته باشند پس آنچه در نزول یا صعود بازار شاهد هستیم خارج از قدرت پول مردم است و متاسفانه باید بیان کرد این واقعیت تلخی است. در حال حاضر سهام با توجه به میزان فروش و سودی کاهش داشتند در جایگاه بسیار عالی است اما مردم ترس دارند. اینکه دولت با رشد دلار بازار آزاد ناگزیر به رشد دلار نیماست، استدلالی است که فعالان بازار سرمایه به آن امید بستند و معتقدند با افزایش این نرخ بازار نیز در مسیر رشد قرار می‌گیرد. البته در این مدت نشانه‌هایی نیز از این حرکت افزایشی مشاهده شده و دلار نیما در سیری ملایم اکنون به ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

امید بستن به این عامل نیز بیهوده است، چراکه آن رشد مورد نظر فعالان تحقق نخواهد یافت. دولت دلار نیما را هم تکان نمی‌دهد، چون سیاست انقباضی است. بورسی‌ها در نظر دارند که دلار نیما بشود ۵۰ هزار تومان؛ اما باید گفت دولت خیلی بخواهد افزایش بدهد ۴- ۳ درصد دلار نیما را بالا می‌برد نه ۱۰ درصد که رقم مورد انتظار فعالان بازار محقق نخواهد شد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
بازار طلای تهران برای هفته آینده تعطیل شد

ایجاد رانت و زیانده شدن صنایع و شرکت‌های صادراتی از مهم‌ترین آسیب‌های سرکوب دلار نیماست. گفته می‌شود افزایش نرخ دلار آزاد و سرکوب نرخ دلار نیمایی در سال‌های اخیر منجر به افزایش فاصله این دو نرخ شده است. این موضوع منجر به افزایش انگیزه واردات، فارغ از نیاز یا توان تولید داخلی و نهایتا منجر به کاهش شدید تراز تجاری کشور شده و افزایش نرخ دلار آزاد در سال‌های آتی را به دنبال خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=13530

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها