به‌گزارش اقتصادران، بازار ارز و سکه در روز یکشنبه دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول افزایشی بود و در نیمه دوم به سمت نزول رفت. برای نزول بازار ارز گمانه‌زنی‌های مختلفی در بازار وجود داشت. گزینه اول تزریق درهم توسط بازارساز بود.

گروهی هم در بازار هستند که معتقدند بازار در حال تکمیل آخرین اصلاحات خودش است؛ بعد از آن بازار تعیین تکلیف می‌کند و یا در مسیر صعود قرار می‌گیرد یا در مسیر نزول.

اما مهمترین اتفاق در روز یکشنبه برای معامله‌گران خبر تائید صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری بود. از منظر گروهی از معامله‌گران کاهش قیمت‌ها در نیمه دوم معاملات روز یکشنبه به خاطر روی خوش بازار به تائید پزشکیان بود.

این دسته با اشاره به یک خبر منتسب به آقای پزشکیان که اعلام کرده است وزیر خارجه دولتش محمدجواد ظریف خواهد بود، معتقدند تائید صلاحیت این نامزد انتخاباتی سیگنال مثبتی برای بازار است. اگر این دیدگاه در بازار درست باشد، قیمت دلار در واکنش به تائید صلاحیت‌ها کاهش ۲۰۰ تومانی یافت.

قیمت دلار هرات یکشنبه‌ را در ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان شروع کرد و در نیمه اول با افزایش به سمت مقاومت ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان رفت اما در شکستن آن ناکام بود. در ادامه و در نیمه دوم قیمت دلار هرات با کاهش به ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

قیمت درهم با گپ مثبت ۴۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۲۶۰ تومان آغاز به کار کرد و تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان هم بالا رفت، اما نتوانست از این مرز مقاومت عبور کند. طی ۱۲ روز گذشته قیمت درهم سه بار به این مرز مقاومت واکنش داشته و دوباره کاهشی شده است. قیمت درهم در نهایت در ۱۶ هزار و ۱۶۰ تومان بسته شد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
صفر و یک انتخابات / ستیز با 2 میلیون نفر تخریب‌چی!

قیمت سکه هم از ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عقب نشست و با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی در ۴۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد. شکاف سکه بازار و سکه رفاه در روز یکشنبه ۵۵۰ هزار تومان شد. قیمت سکه رفاه در روز یکشنبه با کاهش، کانال ۴۰ میلیونی را از دست داد.

نکته قیمتی سکه، حباب فزاینده سکه یک گرمی است. حباب سکه گرمی که در روز شنبه ۷۲ درصد بود امروز رشد یک درصدی داشت.

در سمت رسمی بازار قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله بر مدار افزایش بود. قیمت دلار مبادله با افزایش بیش از ۲۰۰ تومانی به ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت یورو مبادله که در روز گذشته با کاهش کانال ۴۹ هزار تومان را از دست داده بود روز یکشنبه با افزایش به ۴۹ هزار و ۱۸۰ تومان رسید.

نکته قیمتی در سمت رسمی بازار، رشد بیش از ۳۰۰ تومانی قیمت میانگین موزون دلار در سایت بانک مرکزی بود. قیمت میانگین موزون به ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که این نرخ بیشترین رقمی است که این قیمت دلار از زمان اعلام تجربه کرده است. سوال معامله‌گران این بود که مگر این نرخ از میانگین موزون دلار در چهار بازار دلار کالای اساسی، نرخ نیما، ارز اشخاص و ارز مسافرتی محاسبه نمی‌شود؟ پس چرا رشد قیمت موزون دلار بیشتر از هر کدوم از این بازارها بود؟

در حالی که گروهی از معامله‌گران معتقدند که قیمت دلار تا پایان انتخاب ریاست جمهوری نوسان آن‌چنانی نخواهد داشت و بازارساز اجازه ورود دلار به دامنه ۶۰ هزارتومان را نمی‌دهد، اما گروهی می‌گویند که قیمت دلار بعد از این اصلاح نهایتا تا دو روز دیگه شروع به افزایش می‌کند و وارد دامنه ۶۰ هزار تومان می‌شود.

نکته بازار ارز ادعای گروهی از معامله‌گران در خصوص یک اتاق معاملاتی بود که پول‌شان را تسویه نمی‌کند.