• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1

هشدار جدی پزشکیان به مخبر / عزل و نصب و تصمیمات شخصی در روزهای آخر دولت سیزدهم ممنوع!

  • کد خبر : 1937318
  • 20 تیر 1403 - 10:51
هشدار جدی پزشکیان به مخبر / عزل و نصب و تصمیمات شخصی در روزهای آخر دولت سیزدهم ممنوع!
در اين نامه هرچند به‌طور خاص اشاره به مورد يا ابهامي نشده اما احتمالا به گمانه زني‌هايي پرداخته كه در روزهاي گذشته درباره جابه‌جايي در هفته‌هاي پيش رو مطرح شده بود و اين خطر را گوشزد مي‌كرد كه احتمال دارد در هفته‌هايي كه تا استقرار رسمي دولت جديد باقي مانده برخي تصميمات شخصي گرفته شود.

 

به گزارش اقتصادران، «در هیچ یک از وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست‌جمهوری از جمله شرکت‌های تابعه یا وابسته به دستگاه‌های یاد شده، جز انجام امور متعارف و پرداخت‌های جاری، از عقد یا عملیاتی کردن قراردادهای جدید یا ایجاد هرگونه تعهد به هرشکل از جمله صدور احکام اداری و تعهد آور و همچنین عزل و نصب افراد و هر نوع استخدام یا به کار‌گیری نیروی جدید به هر شکل خودداری شود. در موارد اجتناب ناپذیر، انجام این امور با کسب مجوز کتبی از جنابعالی بلامانع خواهد بود. مصوبات هیات وزیران سیزدهم که دارای بار یا آثار مالی بوده و تاکنون ابلاغ نشده، پس از هماهنگی با اینجانب ابلاغ شود.»

این بخشی از نامه روز گذشته مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور منتخب به محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری است.

در این نامه هرچند به‌طور خاص اشاره به مورد یا ابهامی نشده اما احتمالا به گمانه زنی‌هایی پرداخته که در روزهای گذشته درباره جابه‌جایی در هفته‌های پیش رو مطرح شده بود و این خطر را گوشزد می‌کرد که احتمال دارد در هفته‌هایی که تا استقرار رسمی دولت جدید باقی مانده برخی تصمیمات شخصی گرفته شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بر اساس این ابلاغیه، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند تا زمان استقرار دولت چهاردهم از هرگونه تغییر در ساختارهای سازمانی، جابه‌جایی نیروی انسانی و نقل و انتقال اموال دولتی، اعمال آیین‌نامه جدید، تغییر در تعرفه‌ها و عوارض و هرگونه اقدامات خارج از ضوابط و مقررات، خودداری نمایند. خاندوزی در پاسخ به این سوال که وضعیت خزانه در آستانه تحویل و تحول دولت چگونه است؟ گفت: فردا یا پس فردا گزارش مفصلی را از وضعیت وزارت اقتصاد در بخش‌های مختلف از جمله اوضاع خزانه به آقای پزشکیان ارایه می‌دهم و در اختیار رسانه‌ها جهت انتشار قرار خواهم داد.

با این وجود یکی از مسائلی که در روزهای گذشته از سوی افراد مختلف مطرح شده این است که با توجه به شهادت آیت‌الله رییسی و اینکه کشور در هفته‌های گذشته با سرپرست اداره شده آیا امکان آن وجود ندارد که مراسم تنفیذ و تحلیف با سرعت بیشتری برگزار شود؟

در اصل ۱۳۱ قانون اساسی آمده است که «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رییس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست‌جمهوری پایان یافته و رییس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رییس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسوولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رییس مجلس و رییس قوه قضاییه و معاون اول رییس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رییس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رییس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
نه مسئولان بازار آزاد ارز را به رسمیت می شناسند نه بازار آزاد مسئولان را!

بر همین اساس نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بخشی از پیام تسلیت شهادت او فرمودند: «جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی روسای قوای مقنّنه و قضاییه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رییس‌جمهور جدید انتخاب شود.» با تدابیر اتخاذ شده از سوی این شورای سه نفره فرآیندهای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز شد و در نهایت ین انتخابات در دو مرحله در تاریخ‌های ۸ و ۱۵ تیر برگزار گردید مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌جمهور منتخب برگزیده شد.

با توجه به اینکه مهلت ۵۰ روزه قید شده در اصل ۱۳۱ قانون اساسی امروز به پایان می‌رسد و از سوی دیگر نیز رییس‌جمهور منتخب هنوز به‌طور رسمی کار خود را به عنوان رییس‌جمهور دولت چهاردهم آغاز نکرده است، ابهاماتی در خصوص مسوولیت اجرایی کشور و همچنین فعالیت هیات سه نفره مذکور مطرح شده است. هادی طحان نظیف در گفت‌وگو با ایسنا به ارایه توضیحاتی در این خصوص پرداخت و گفت: اصل ۱۳۱ دارای دو بخش است؛ صدر اصل راجع به این است که در شرایط فقدان رییس‌جمهور چه اتفاقی می‌افتد که اشاره کرده که معاون اول رییس‌جمهور عهده‌دار اختیارات، وظایف و مسوولیت‌های رییس‌جمهور خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه در ماده یک قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است که دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری از تاریخ تنفیذ آغاز می‌شود، طبیعتاً مسوولیت اجرایی کشور هم‌چنان و تا روز تنفیذ برعهده سرپرست ریاست‌جمهوری است و او عهده‌دار وظایف و اختیارات رییس‌جمهور خواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: معاون اول رییس‌جمهور به عنوان مدیر قوه مجریه تا روز تنفیذ عهده‌دار مسوولیت‌های رییس‌جمهور است و پس از آن نیز تا زمانی رییس‌جمهور جدید بخواهد، می‌تواند به کارش به عنوان معاون اول ادامه دهد. طحان نظیف همچنین به ارایه توضیحاتی درباره بخش دوم اصل ۱۳۱ و مسوولیت شورای سه نفره ذکر شده در این اصل پرداخت و اظهار کرد: بر اساس قانون این شورا باید ترتیبی اتخاذ کند که انتخابات ظرف ۵۰ روز برگزار شود و با توجه به اینکه مراحل اول و دوم انتخابات ظرف کمتر از ۵۰ روز انجام شد، این شورای ۳ نفره وظیفه‌اش هماهنگی‌های کلان برای برگزاری انتخابات بوده، وظیفه‌اش را انجام داده و وظیفه‌اش عملاً به پایان یافته است.

با وجود تداوم بحث و گمانه زنی درباره هفته‌های آینده، رییس‌جمهور منتخب برنامه‌های اجرایی خود را آغاز کرده و در ادامه دیدارها با مقامات رسمی کشور و البته تماس با مقامات خارجی از برنامه‌های دولت خود در حوزه‌های مختلف خبر داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای صبح روز سه‌شنبه با حضور در دفتر مسعود پزشکیان، با تبریک مجدد انتخاب وی از سوی مردم گفت: وظیفه همه ما کارگزاران نظام اسلامی این است که با همدلی و هم‌افزایی و استفاده از همه استعدادها و ظرفیت‌ها، در راستای حل مسائل و تحقق انتظارات بحق مردم و آرمان‌های متعالی و عدالت‌خواهانه انقلاب اسلامی تلاش کنیم.
رییس قوه قضاییه اظهارکرد: قوه قضاییه در چارچوب پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی و در راستای هم‌گرایی قوا جهت گسترش عدالت اجتماعی آماده همکاری با دولت منتخب است.
پزشکیان نیز در این دیدار با تشکر از رییس قوه قضاییه بر عزم خود برای به کارگیری همه ظرفیت‌ها و همکاری با سایر دست‌اندرکاران و کارگزاران نظام برای رسیدگی به مشکلات مردم و بهبود وضعیت اقتصاد کشور و نیز مبارزه جدی با فساد تاکید کرد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
تکلیف مزد منطقه‌ای چه شد؟

همچنین رییس سازمان صدا و سیما با رییس‌جمهور منتخب دیدار کرد. پیمان جبلی صبح دیروز – سه‌شنبه – با حضور در دفتر مسعود پزشکیان حضور یافت و ضمن تبریک کسب اعتماد مردم شریف ایران اسلامی از سوی رییس‌جمهور منتخب، تصریح کرد: سازمان صدا و سیما در راستای وظیفه ذاتی، ملی و انقلابی، به عنوان رسانه ملی همه تلاش خود را برای رقابتی کردن فضای انتخابات و ایجاد شور و نشاط در جامعه به کار گرفت و پس از این نیز آماده همکاری با جنابعالی و دولت محترم‌تان در راستای خدمت به ملت ایران است. پزشکیان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران صداوسیما در ایام انتخابات، بر اهمیت اطلاع‌رسانی شفاف و مسوولانه این سازمان به جامعه و ایفای نقش در انتقال صحیح مطالبات، خواسته‌ها و انتقادات مردم به مسوولان و نیز انعکاس متقابل تلاش‌های دولتمردان تاکید کرد.

نخست وزیر عراق رویکرد اعلامی رییس‌جمهور منتخب ایران برای توسعه روابط با همسایگان را به نفع ملت ایران و ملت‌های منطقه دانست و گفت: این همت و اهتمام برای دولت عراق بسیار بااهمیت و ارزشمند است و امیدواریم در دوره پیش‌رو شاهد تحکیم و تعمیق هر چه بیشتر روابط میان دو کشور و دو ملت باشیم.

پزشکیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از تبریکات دولت و ملت عراق با بیان اینکه دو کشور همواره در بسیاری از زمینه‌ها یاریگر هم بوده و خواهند بود، بر اهمیت جایگاه عراق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. رییس‌جمهور منتخب همچنین از مواضع هوشمندانه و عزتمندانه دولت عراق در قبال جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه و همچنین کمک به درمان مجروحان فلسطینی تشکر کرد. پزشکیان در ادامه مراسم اربعین حسینی را جلوه‌ای باشکوه از پیوندهای عمیق فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و عراق توصیف کرد و با بیان اینکه ما همواره قدردان حمایت‌ها و میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق از زائران ایرانی بوده و هستیم، تصریح کرد: امیدواریم امسال نیز با مساعدت و یاری دولت عراق، زائرین کشور ما در کنار زوار دیگر کشورها بتوانند اربعین باشکوه دیگری رقم بزنند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
باید واقعیات به مردم گفته شود

همچنین نخست وزیر پاکستان برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات و فرآیند آرام و بدون مشکل انتقال قدرت در ایران را نشانه اوج استحکام پایه‌های جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر دموکراسی و مردم‌سالاری توصیف و از خدای متعال برای ملت ایران در دوره جدید رفاه، سعادت و پیشرفت بیشتر مسألت کرد. شهباز شریف در ادامه با اشاره به عمق پیوندها میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان و مناسبات بسیار خوب فرهنگی و تاریخی دو ملت ابراز امیدواری کرد که این ظرفیت‌های ارزشمند در دوران ریاست‌جمهوری دکتر پزشکیان به عنوان بستر و زمینه‌ای مناسب برای تقویت و توسعه بیشتر همکاری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. نخست وزیر پاکستان سفر تاریخی رییس‌جمهور فقید آیت‌الله سید ابراهیم رییسی به پاکستان را موجب گشوده شدن فصل جدیدی از روابط میان دو کشور عنوان کرد و افزود: در این سفر توافقات بسیار خوبی از جمله افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار و ابتکارات جدید در توسعه تجارت مرزی صورت گرفت که امیدواریم بتوانیم این مسیر را با جنابعالی در راستای منافع دو کشور و دو ملت ادامه دهیم. شهباز شریف همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت مرزهای دو کشور، خواستار تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان در زمینه مقابله با تروریسم و گروهک‌های تروریستی شد.

پزشکیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از تبریکات دولت و ملت پاکستان در پی پیروزی وی در انتخابات و همچنین حضور نخست وزیر و هیات بلند پایه پاکستانی در مراسم تشییع شهدای خدمت و اعلام عزای عمومی در این کشور که تسلی‌بخش دولت و ملت ایران بود، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد. رییس‌جمهور منتخب تاکیدات و توجه ویژه رهبری معظم انقلاب اسلامی به توسعه روابط با پاکستان را جزو اصول خدشه‌ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مناسبات دیرینه و پیوندهای عمیق فرهنگی، دینی و تمدنی دو کشور مهم‌ترین بنیان‌های روابط دو کشور بزرگ جهان اسلام در تمامی ابعاد را شکل داده و بر حفظ و تقویت این سرمایه‌های ارزشمند تاکید داریم. پزشکیان همچنین با بیان اینکه جهت‌گیری مناسبات دو کشور به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک در راستای منافع دو ملت است، افزود: ظرفیت‌های استفاده نشده بسیاری برای توسعه همکاری میان ایران و پاکستان وجود دارد که امیدواریم با تلاش‌های مشترک در مسیر ارتقای روابط به کار گرفته شوند. رییس‌جمهور منتخب همچنین با تاکید بر آمادگی برای اجرای توافقات دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی ابراز امیدواری کرد اهداف بلند دوستانه و برادرانه دو کشور در دوره جدید تحقق یابد.

 

لینک کوتاه : https://www.eghtesadran.com/?p=1937318

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها