• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
0

توصیه یک اقتصاددان به پزشکیان / اول این سه کار را انجام بده!

  • کد خبر : 1937228
  • 19 تیر 1403 - 10:29
توصیه یک اقتصاددان به پزشکیان / اول این سه کار را انجام بده!
وحید شقاقی شهری از سه ضرورت عمده برای پزشکیان سخن گفت.

به گزارش اقتصادران، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در مطلبی خطاب به آقای پزشکیان نوشت:

۱) به نظرم نخستین کاری که دولت پزشکیان تا مراسم تحلیف و آغاز به کار دولت باید انجام دهد، استحصال و ارایه یک تصویر درست از آخرین وضعیت اقتصاد ایران است. این امر به دولت کمک می‌کند تا برنامه‌هایش را مطابق اهدافش ترسیم و اجرایی کند. به نظرم هنوز تصویر شفافی از حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد. مثلا تصویر روشنی از وضعیت و آمارهای نظام بانکی، وضعیت بازار سرمایه، صندوق‌های بازنشستگی، آب، انرژی و…وجود ندارد. چرا دستیابی به این تصویر مهم است؟ چون زمانی که طبیبی قصد دارد وارد فرآیند درمان بیمار خود شود باید آزمایشی از وضعیت کلی بیمار داشته باشد. برای درمان بیماری، باید آزمایش‌های لازم صورت گیرد تا پزشک بداند با چه شرایطی روبه‌رو است و چه نسخه‌ای را باید ارایه کند. توصیه اکید من این است که در فرصت یک ماه آینده، تیم اقتصادی دولت جدید، اسکنی از آخرین وضعیت حوزه‌های مختلف اقتصادی داشته باشد. در دولت گذشته متاسفانه آمارها و گزارش‌هایی منتشر می‌شدند که بیشتر در راستای آمارسازی و فضاسازی‌‌های تلبیغاتی بودند. مشخص است که دولت‌ها می‌توانند با آمار بازی کرده و وضعیت اقتصادی را خوب یا بد ارایه کنند. آمارها در دولت گذشته یا گزینشی بودند یا به نحوی تهیه می‌شدند که تصویری جذاب، اما غیرواقعی از اقتصاد ارایه کنند. بنابراین نخستین کار دولت چهاردهم اسکن کردن وضعیت اقتصادی ایران در حوزه‌های اقتصادی است. باید مشخص شود، وضعیت چالش‌ها و ابرچالش‌ها چگونه است؟ در واقع شدت، فوریت، اولویت و اهمیت موضوعات مشخص شود. با اسکن کردن واقعیت‌های اقتصادی مشخص می‌شود، وضعیت اقتصاد بیمار ایران چگونه است. با این داده‌هاست که می‌توان اصلاحات را آغاز کرد.

۲) برای نخستین‌بار اجرای برنامه هفتم مصادف شده با آغاز به کار دولت چهاردهم. مسعود پزشکیان هم مکررا تاکید کرده که نقشه راه کلان دولت چهاردهم همان برنامه هفتم توسعه خواهد بود. نباید فراموش کرد که برنامه هفتم ایرادات بنیادینی دارد. به دلیل همین مشکلات است که ماده‌ای ذیل عنوان ۳۵ الحاقی به برنامه هفتم اضافه شد. مطابق این الحاقیه دولت مکلف شده ۲۵ برنامه را یک‌سال پس از ابلاغ برنامه هفتم، تدارک دیده و به مجلس و مجمع برای تصمیم‌گیری ارایه کند. وقتی برنامه هفتم را بررسی می‌کردیم، متوجه شدیم که دستیابی به اهداف برنامه مانند رشد ۸درصدی و تورم تک رقمی و…بدون الزامات یاد شده، ناممکن است. بنابراین ۲۵برنامه مانند تامین مالی رشد ۸درصد، پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه تحقق عدالت مالیاتی، رشد۲۵درصدی صادرات غیرنفتی و…باید تدوین شود. دولت مکلف است این الزامات را طی یک‌سال آینده تدوین و به مجلس ارایه کند. دولت چهاردهم اگر قصد دارد، برنامه هفتم مانند برنامه‌های قبلی شکست نخورد و در کارنامه پزشکیان شکست ثبت نشود باید تلاش کند، تیم اقتصادی خود را نسبت به این برنامه آگاه کرده و برنامه‌هایی که تحت عنوان الزامات است، مهیا کند. حتی اگر در برخی بخش‌ها امکان تحقق اهداف وجود ندارد به مجلس اصلاحیه بدهد. اگر فلان عدد امکان تحقق ندارد، بهتر است در آغاز دولت این اصلاحات صورت گیرد. یک تیم حرفه‌ای و آشنا به برنامه هفتم باید بنشیند و این الزامات و اصلاحات مدنظر و ۲۵برنامه یاد شده را به مجلس و مجمع ارسال کند. از این طریق وعده پزشکیان در خصوص اجرای برنامه هفتم محقق می‌شود. برای نخستین‌بار است که دولت چهاردهم کار خود را با برنامه توسعه ۵ساله آغاز می‌کند. این فرصتی است که دولت می‌تواند از آن در راستای تحقق اهدافش استفاده کند.

۳) اخیرا محمد فاضلی در مطلبی از مجاهدان روز شنبه خبر داد . اینکه از ابتدای هفته عده‌ای سبد خود را در صف تقسیم پست‌های کابینه قرار خواهند داد تا به هیات‌مدیره‌های بانک‌ها و شرکت‌ها و…برسند. معتقدم بلافاصله پس از پیروزی پزشکیان ماراتن سفارش و رانت و…شروع می‌شود. این امر یکی از ریشه‌های اصلی مفاسد و اختلاس‌ها و تخلفات است. پزشکیان به نظرم از همین امروز باید نظام شایسته‌سالاری را برای انتخاب و انتصاب مدیران و هیات‌مدیره‌ها آماده کند. لازم است کشور از حالت سفارش‌بازی و رانت‌خواری و…در بیاید. مردم این روند را می‌بینند و دلسرد می‌شوند. پزشکیان باید روال و نظامنامه شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران دستگاه‌ها، مدیرعاملان، اعضای هیات مدیره‌های شرکت‌ها و بانک‌ها تهیه کند. این نظامنامه وقتی تهیه شود حتی اگر نزدیک‌ترین فرد به رییس‌جمهور هم مطالبه‌ای داشته باشد، ذیل امتیازاتی که در نظامنامه کسب کرده، تعریف می‌شود. اگر این نظامنامه حرفه‌ای تهیه شود، بسیاری از روابط خارج از محدوده پایان یافته و افراد واقعا شایسته انتخاب می‌شوند. کشور در شرایط حساسی است، انباشتی از چالش‌ها و مشکلات در داخل کشور وجود دارد؛ آرایش اروپا و امریکای مدل ترامپ، شرایط را برای ایران دشوار‌تر می‌کند. پزشکیان باید هم کابینه را و هم مدیران دستگاه‌ها، هیات مدیره‌ها و… را از افراد شایسته انتخاب کند. اینها اولویت‌های فوری یک الی دو ماه ابتدایی دولت پزشکیان هستند. اول، اسکن آخرین وضعیت کشور و استحصال آمارهای واقعی. دوم، اصلاح، تحلیل و ورود به برنامه هفتم و نهایتا ایجاد نظامنامه شایسته‌گزینی برای انتخاب مدیران وزارتخانه تا هیات‌مدیره‌ها.

لینک کوتاه : https://www.eghtesadran.com/?p=1937228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها