• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
0

بازار خودرو گوش بزنگ نتیجه انتخابات

  • کد خبر : 1936452
  • 09 تیر 1403 - 9:35
بازار خودرو گوش بزنگ نتیجه انتخابات
به نظر مي‌رسد فعالان بازار خودرو در انتظار تعيين سرنوشت انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۳ هستند و در صورتي كه انتخابات به دور دوم كشيده شود سرنوشت اين بازار نامعلوم خواهد بود.

به گزارش اقتصادران، قیمت خودرو، چهارشنبه هفته گذشته ۶ تیر ۱۴۰۳، بدون هیچ‌ تغییری به کار خود ادامه داد و با این شرایط خودروهای داخلی و مونتاژی همچنان ثبات قیمت داشتند. تحلیلگران می‌گویند بازار نفس خود را حبس کرده و به خروجی انتخابات نگاه می‌کند. اما برخی دیگر معتقدند که بازار خودرو در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ناگهان از رکود خارج شده و با جهش قیمت‌ها، بار دیگر به صدر اخبار راه یافته است. ناگفته نماند، قبل از شروع شیب صعودی قیمت و در شرایطی که بازار در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد هم، خودرو موضوعی کلیدی در برنامه‌های مورد توجه کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۳ بود. در همین حال، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران معتقد است که در یک ماه گذشته اتفاق چشمگیری را در بازار خودرو تجربه نکرده‌ایم و بازار به دلیل ضعف عرضه همچنان در رکود به سر می‌برد. در این یک ماهه قیمت خودرو‌های خارجی ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است و سیر قیمت خودرو‌های داخلی نیز کاهشی بوده است.

کدام خودروها ارزان شدند؟

استپ قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت، رکوردی عجیب در این خصوص ثبت کرد. فعالان بازار خودرو معتقدند تعطیلی میان هفته گذشته، یکی از دلایل اصلی ثبات قیمت خودرو‌های داخلی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد فعالان این بازار در انتظار تعیین سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ هستند و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود سرنوشت این بازار نامعلوم خواهد بود. از سوی دیگر، از آنجایی که دلار هم کمی روند کاهشی به خود گرفته است، این امر نشان می‌دهد، این بازار هم نیم‌نگاهی به انتخابات پیش‌رو دارد. با وجود اینکه پرطرفدارهای داخلی و مونتاژی‌ها هفته گذشته هم تغییر قیمتی را تجربه نکردند.

در همین حال، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران آخرین قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در بازار را تشریح کرد. سعید موتمنی، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران درباره آخرین وضعیت بازار خودرو توضیح داد: در یک ماه گذشته اتفاق چشمگیری را در بازار خودرو تجربه نکرده‌ایم و بازار به دلیل ضعف عرضه همچنان در رکود به سر می‌برد. در این یک ماهه قیمت خودروهای خارجی ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است و سیر قیمت خودروهای داخلی نیز کاهشی بود.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
تورم زندگی مردم را قسطی کرد

وی افزود: تب انتخابات هم به رکود بازار دامن زده و مردم را برای معامله محتاط کرده است و همه در انتظار تعیین وضعیت ریاست‌جمهوری هستند. موتمنی اظهار کرد: خودروهای ثبت‌نامی چه از انواع خارجی باشند چه داخلی و مونتاژی بر متعادل کردن بازار تاثیرگذار نیستند چون از قیمت خودروهای مشابه در بازار ۶۰درصد تا ۷۰درصد ارزان‌تر هستند و تقاضایی که برای آنها وجود دارد از نوع کاذب به شمار می‌آید زیرا متقاضیان، این خودروها را با هدف مصرف ثبت‌نام نمی‌کنند، ضمن اینکه تعداد خودروهایی که به این شکل عرضه می‌شود نسبت به تقاضایی که برای آنها وجود دارد کم است. رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران خاطرنشان کرد: این ضعف عرضه در بازار خودرو به فاصله قیمت خودروهای ثبت‌نامی و خودروهای موجود در بازار دامن زده و شکاف قیمتی آنها را افزایش داده است. اگر فاصله قیمت خودروهای ثبت‌نامی با قیمت خودرو در بازار چیزی حدود ۱۰ درصد بود دیگر کسی به قصد سرمایه‌گذاری سراغ این خودروها نمی‌رفت و تنها مصرف‌کنندگان واقعی برای خرید آنها ثبت‌نام می‌کردند. وی تصریح کرد: دولت محترم واردات ۱۰۰هزار خودرو را در سال ۱۴۰۲ به مردم وعده داده بودند و اگر حتی نصف این تعداد خودرو وارد و به بازار عرضه شده بود اکنون بازار متعادل‌تری داشتیم، در همین حال گفتنی است که علاوه بر واردات تولید نیز متناسب با نیاز بازار صورت نمی‌گیرد.

آخرین قیمت انواع خودرو

آخرین قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی بر اساس اعلام این مقام صنفی به شرح زیر است. «کوییک اِس ۴۱۸ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۴۰ میلیون تومان، سورن ۷۶۰ میلیون تومان، ۲۰۷ اتومات سقف شیشه‌ای یک میلیارد و ۲۳ میلیون تومان، دنا اتومات یک میلیارد تومان، پژو پارس ۶۷۵ میلیون تومان، دنا بدون سان‌روف ۸۳۵ میلیون تومان، دنا توربو دنده‌ای ۹۴۰ میلیون تومان، هایما S۸ یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان، هایما S۷ یک میلیارد و ۶۷۰میلیون تومان، دیگنیتی پرستیژ ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان، تیگو۸ پرومکس ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان، تیگو۷ پریوم ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون، لاماری ۲ میلیاردی و ۱۰۰ میلیون، لاماری هیبرید ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون، النترا ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون، سلتوس ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون، کرِتا ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، کرولا ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون.»

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
صمت کوتاه آمد، طلافروشان هنوز نه!

قیمت انواع خودروهای داخلی و مونتاژی

اما با توجه به قیمت‌های وب‌سایت ایران‌جیب، قیمت خودروهای داخلی و خارجی تغییری نداشته است. کوییک S دنده‌ای با مدل ۱۴۰۳ یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های بازار داخلی به شمار می‌رود. این خودرو که طی دو هفته پیش پنج میلیون تومان گران‌تر شده بود، این هفته یک میلیون تومان دیگر افزایش قیمت پیدا کرد و سرانجام به نرخ ۴۲۰ میلیون تومان رسید. شاهین G با مدل ۱۴۰۳، سدان لوکس تولیدی شرکت سایپا که طی هفته گذشته تنها رشد قیمت سه میلیون تومانی را ثبت کرده بود، این هفته با ۹ میلیون تومان دیگری که گران‌تر شد، به نرخ ۷۲۷ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷i دنده‌ای نیز طی دو هفته پیش ۱۲ میلیون تومان گران‌تر شده بود، از ابتدای هفته گذشته دو میلیون تومان دیگر افزایش قیمت داشت و به نرخ ۷۴۷ میلیون تومان رسید. پژو پارس LX TU۵ یکی از محصولات پر سر و صدای ایران خودرو است که با انتشار خبر توقف تولید آن، با رشد باورنکردنی ۵۰ میلیون تومانی روبه رو شد و وارد کانال ۸۸۵ میلیون تومان شد. از آن‌سو، قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز در ثبات کامل به سر می‌برند. جک J۴ آپشنال ارزان‌ترین خودرو مونتاژی کرمان‌موتور است که از ابتدای روند معاملات شنبه گذشته ۱۸ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با نرخ ۸۰۲ میلیون تومانی به فروش می‌رسد. ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده‌ای یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو و فیس‌لیفت X۲۲ به شمار می‌رود که هفته گذشته ۱۴ میلیون تومان ارزان‌تر شد و به نرخ ۹۴۵ تومان خرید و فروش می‌شود. فیدلیتی پرایم نیو پنج‌نفره یکی از کراس‌اوورهای محبوب بهمن موتور است که با ۸۰ میلیون تومان رشد قیمتی که پیدا کرد به نرخ یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسید.

قیمت خودرو به کدام سو می‌رود؟

عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش اعلام کرده: بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و هیچ اتفاقی، حتی نوسانات نرخ ارز و انتخابات ریاست‌جمهوری روی آن تأثیرگذار نیست. در حال حاضر انواع خودروهای وارداتی از جمله سوزوکی، تویوتا و هونگچی چینی با افت قیمت شدید در بازار روبه رو هستند و به نظر می‌رسد که قیمت‌های پایین‌تر را نیز تجربه خواهد کرد. او به تجارت نیوز گفته است: بازار خودروهای مونتاژی هم وضعیت چندان جالبی ندارد و رکود این بازار، خصوصاً در خودروهای مونتاژی بالای دو میلیارد تومان به چشم می‌خورد. برخی از شرکت‌های مونتاژکار برای مقابله با این موضوع، طرح‌های فروش اقساطی راه‌اندازی کردند و این باعث می‌شود تا خودروهای مونتاژی با قیمت کمتر از دو میلیارد تومان نیز اختلاف چندانی از کارخانه تا بازار نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.eghtesadran.com/?p=1936452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها